Parę słów o testowaniu (regresja, sanity, smoke)

Poniższy tekst jest czystą formalnością, zapisuję dla uporządkowania terminologii.

Otóż do tej pory testowałem aplikacje, które poprawiałem lub pisałem od zera. Wczoraj i dzisiaj spotkałem się z terminami: regresja i testy regresyjne, testy smoke i testy sanity. Okazuje się, że wykonywałem do tej pory te czynności tylko trzymałem je w jednym worze (testowanie) natomiast użycie wczoraj tych pojęć w rozmowie z PM (project manager) wprowadziło małe zamieszanie. Dlatego wpisuję je tutaj by sobie wszystko uporządkować.

Za wikipedią

Regresja – zjawisko powstawania błędów w oprogramowaniu po zamierzonej zmianie w jakiejś części kodu programu (np. po wprowadzeniu poprawki dla innego błędu). Skutkiem tych zmian może być błędne działanie innej funkcji programu, która w poprzednich wersjach działała prawidłowo.

Aby wykryć regresję podczas rozwoju programu, należy prowadzić testowanie regresyjne.

Zazwyczaj wykonywanie testów regresyjnych związane jest z ponownym uruchomieniem zestawu testów, które wcześniej kończyły się poprawnie. Ma ono na celu ujawnienie potencjalnych problemów powstałych na skutek dokonanych zmian.

Czyli klasyka, zjawisko, z którym każdy spotkał się nieraz. Poprawiłem A, przestało działać B 🙂

 

Natomiast pojęcia smoke i sanity są dla mnie zupełną nowością.

Najlepszą definicję znalazłem tutaj

http://www.testowanie.net/testowanie/smoke-test-i-sanity-test/

Smoke test określa czy możliwe jest przeprowadzenie testów.
Sanity test odpowiada na pytanie czy jest to zasadne.

Smoke test

Smoke test mówi nam, czy program/system da się uruchomić, czy jego interfejsy są dostępne i czy reagują na działania użytkownika. Jeżeli smoke test nie powiedzie się nie ma powodu aby przechodzić do sanity testów. Ten typ testów przeprowadzany jest przez programistów tuż przed oddaniem wersji aplikacji lub przez testerów, przed zaakceptowaniem otrzymanej do testów aplikacji.

Sanity test

Sanity test sprawdza pojedyńcze funkcjonalności i daje odpowiedź na pytanie: czy logika aplikacji jest zgodna z dostarczonymi wymaganiami. Jeżeli przeprowadzenie sanity testu da negatywne rezultaty, nie ma powodu, aby przechodzić do następnej fazy testowania.

 

Skomentuj

